Класифікація здібностей

Виявлення задатків та здібностей у дітей - перший крок їхнього
розвитку
· Здібності людини в їх прогресивному розвитку залежать від двох основних факторів: вроджених задатків та соціальних факторів, які здійснюють або не здійснюють перетворення задатків у здібності.
· Єдиним і дієвим способом виявлення задатків є спостереження за тим, як дитина веде себе і вирішує різного роду задачі у ранньому дитинстві.
· Приклади спостережень батьками за наявністю задатків у дітей:
а) музичний талант: - швидко і легко сприймає ритм і мелодії;
- добре співає;
- грає на музичному інструменті;
- у пісні або музиці відображає свої почуття;
- складає власні мелодії і пісні;
- любить музичні записи.
б) схильність до наукової роботи: - висловлює думки чітко і точно;
- читає науково-популярні видання, розуміє абстракції;
- прагне зрозуміти причини та суть подій;
- проводить багато часу над створенням власних проектів;
- любить обговорювати наукові події і винаходи.
в) інтелектуальні здібності: - засвоює нові знання швидко, легко, граючись;
- вміє розмірковувати;
- знає набагато більше від однолітків;
- багатий словниковий запас;
- дуже різнобічно-наукові інтереси;
- любить вирішувати складні завдання;
- оригінально мислить;
- дуже спостережлива.
г) художні здібності: - у своїх малюнках і картинах зображує різні предмети, ситуації, людей;
- серйозно ставиться до творів мистецтва;
- оригінальна у виборі сюжету;
- завжди готова використати будь-який новий матеріал для виготовлення іграшки, картини, малюнка тощо;
- коли має вільний час, охоче малює, ліпить;
- звертається до малюнка, щоб відобразити свої почуття і настрій.
д) технічні здібності: - добре виконує завдання з ручної праці;
- цікавиться механізмами і машинами;
- захоплюється конструюванням та моделюванням;
- лагодить зіпсовані прилади;
- любить малювати схеми механізмів;
- читає технічні та наукові журнали.
е) літературне обдарування: - легко будує розповідь;
- додає щось нове та незвичне до розповіді;
- дотримується лише необхідних деталей у розповідях про події;
- розповідаючи про щось, вміє добре дотримуватися вибраного сюжету;
- уміє передавати у розповіді деталі, важливі для розуміння;
- любить писати оповідання, вірші.
3) Особливо яскраво задатки дитини проявляються у віці від 1 до 4 років.
4) Щоб розвинути задатки дитини, потрібно активно їх розвивати із перших ознак прояву.
5) Багато здібностей можна розвивати і при відсутності у дитини виражених задатків. Але для цього потрібно багато зусиль.
6) Чим старша людина, тим важче розвивати її здібності.
7) До основних умов, що забезпечують прискорений розвиток здібностей, відносяться:
- вчасне і повне виявлення задатків у дитини;
- ранній початок активного розвитку здібностей на основі задатків;
- наявність розробленої програми розвитку здібностей;
- використання сучасних розвиваючих методів і засобів навчання;
- наявність здібного учителя;
- включення дитини у діяльність, в якій проявляються й одночасно розвиваються дані здібності;
- проведення систематичних розвиваючих занять;
- контроль результатів розвитку за допомогою психодіагностики.
Ви коли-небудь чули про теорію множинних інтелектів? Вона була розроблена професором Гарвардського університету в 1983 році. Автор теорії Говард Гарднер стверджує, що є вісім або дев'ять різних видів інтелекту. З огляду на цю теорію можна сказати, що деякі діти наділені лінгвістичним інтелектом, а інші - логіко-математичним, або натуралістичним, або музичним інтелектом. Спостерігайте, аналізуйте, обговорюйте з дитиною її вподобання - це найпростіший спосіб знайти ту справу, яка може стати захоплення усього життя дитини і сприяти її самореалізації.